PaJa-trb  >  Konstrukce  >  Automatické zapínání světel v autě
paja@paja-trb.cz
Vytvořeno 14.11.04 - 13.11.05 - 12.6.2006 - 1.7.2006

Automat s pamětí   -    Instalace do aut   -    Instalace do náklaďáku Liaz   -    Automat bez relé na DPS   -    FAQ časté dotazy

Protože nám vláda nařídila svítit v autě v zimním čase celý den, nakonec i celoročně, a člověk není stroj, který na nic nezapomene, rozhodl jsem se zveřejnit zapojení, které po nastartování automaticky rozsvítí světla v autě a pak je samo vypne.

Citace zákona: Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla nebo světla pro denní svícení.


Určitě najdete spoustu různých návodů, pískátek a upozorňovačů na rozsvícená a nerozsvícená světla od jednoduchých až po řízené µ-procesorem. Nové auta už mívají pískátka, že vám svítí světla při otevřených dveřích a vypnutém motoru, ale kdo má pamatovat rozsvítit... Podle mého názoru je mnohokrát lepší, když se světla samy zapnou a vypnou bez pískání a ručního zapínání. Proto hojně využívám automatické zapínání nebo rozsvěcení světel v autě zvlášťe při cenách dnešních pokut. Toto zapojení funguje spolehlivě bez jediného problému již nějaký rok v několika autech. Problém však nastane, pokud si řidič zvyklý na automat sedne do obyčejného auta ...



Automatické zapínání světel

Funkce: po zapnutí zapalování, kdy je mazací soustava bez tlaku, svítí kontrolka mazání. Vstup spínače je tedy uzemněn a tím je přes diodu D1 uzemněna i báze tranzistoru a ten je uzavřen. Relé je tedy rozepnuté. Po nastartování a dosažení tlaku oleje kontrolka zhasne (rozepne se spínač tlaku). Tím dostaneme +12V přes kontrolku mazání na vstup spínače, kde se začne přes trimr P1 nabíjet kondenzátor. Natočením běžce trimru ovlivňujeme rychlost nabíjení kondenzátoru a tím dobu, po které se rozsvítí světla. Pokud dojde ke zhasnutí (chcípnutí) motoru, dojde k poklesu tlaku oleje, sepne spínač a tím připojí vstup spínače světel na zem. Nabitý kondenzátor se téměř okamžitě vybije přes D1, tranzistor se uzavře a relé rozpojí svoje kontakty. Pokud by nebyl trimr přemostěn diodou D1, kondenzátor by se vybíjel přes odpor trimru a světla by nezhasla okamžitě.
Konstrukce: Při těch několika konstrukcích jsem se pokoušel využívat staré domácí zásoby a první automaty jsem doslova lepil z čeho se dalo. Při posledních konstrukcích jsem využil krabičku Z-67, která je na automat jako dělaná. Celé zařízení už pak nějak vypadá a nemusím se za ně stydět...
Oživení: Vyzkoušet správnou funkci automatu je nejlepší na stole s pomocí zdroje s omezením proudu. Při správném pájení a osazování musí automat fungovat na první zapojení. Pokud ne, tak nejčastější příčiny jsou: Po zpoždění (pokud je nastavený trimrem) je okamžitě aktivovaná proudová ochrana zdroje => otočená dioda D2, tranzistor pak spíná +12V proti Gnd = zkrat
Automat nereaguje na nastavení trimru, žádné zpoždění spíná hned => otočená dioda D1 přemosťující trimr, aby se po vypnutí motoru vybil okamžitě kondenzátor přes tlakový spínač.
Jak správně otočit tranzistor ? Na návrhu DPS je při pohledu zvrchu jedna strana zesílená, to je zadní strana tranzistoru kde bejvá kov. Na přední straně jsou nápisy a typ tranzistoru.
Instalace do auta: Vstup spínače světel zapojíme na kontrolku tlaku oleje (KM), a to na ten kontakt, který je spojen s tlakovým spínačem (TS) v bloku motoru. U novějších aut je problém rozdělat palubovku, proto je výhodnější odpíchnout KM přímo od TS v motoru. Místo kontrolky tlaku oleje lze spínač zapojit i na kontrolku dobíjení, to je vhodné zvlášť u škodovek 120 a podobných, kde dochází k poblikávání kontrolky tlaku oleje i při jízdě, což by znamenalo blikání světel za jízdy. Spínací kontakty relé (NO a COM) připojíme paralelně k vypínači obrysových světel (většinou +12V - 30 a obrysovky - 58). Pak stačí nechat trvale zapnutý spínač tlumených světel.
U vozidel vybavených otočným spínačem s postupným zapínáním obrysových a tlumených světel je nutné použít relé se dvěma kontakty nebo 2 relé (cívky paralelně). Jeden kontakt pak spíná obrysová (58) a druhý tlumený světla (56).

Schéma el. obvodu Automatické zapínání světel v autě

Návrh plošného spoje o rozměrech 42 x 33 mm.
Návrh plošného spoje pro Automatické zapínání světel v autě Návrh plošného spoje s rozmístěním součástek

Seznam použitých součástek :
R1     - 2k7
P1     - 100k (PT10H) -trimr-lež.
C1     - 470M/25V
D1     - 1N4148
D2     - 1N4007
T1     - BD681
RELE   - RELEH700E12C (12V, 30A)
svorkovnice - ARK 500/3 - 2x
krabička Z-67
Foto sestaveného automatu Nainstalovaný automat
 Download:
Návrh DPS a SCH pro Eagle (od verze 4.13).
Obrázek pl. spoje TIF a GIF v rozlišení 300x300 DPI


Pro auta s otočným spínačem světel - 2 relé - funkce i schéma je stejné
Návrh plošného spoje duo o rozměrech 57 x 44 mm.
Návrh plošného spoje pro Automatické zapínání světel v autě Návrh plošného spoje s rozmístěním součástek

Seznam použitých součástek :
R1     - 2k7         - SMD 1206)
P1     - 100k (PT6H) - mini. trimr-lež.
C1     - 470M/25V
D1     - 1N4148      - SMD
D2     - 1N4007      - SMD
T1     - BD681
RELE1,2- RELEH700E12C (12V, 30A) - 2x
svorkovnice - ARK 500/3 - 3x
krabička Z-67
Foto sestaveného automatu Foto sestaveného automatu v krabičce Z-67
 Download:
Návrh DPS a SCH - duo pro Eagle (od verze 4.13).
Obrázek pl. spoje TIF a GIF - duo v rozlišení 300x300 DPI



Automatické zapínání světel s "pamětí"

Funkce: Toto zapojení je prakticky stejné jak předchozí, pouze s tím rozdílem, že má přidaný "paměťový prvek". Po přivedení napájení +12V ze zapalování se ještě nic neděje, stačí impuls +12V z kontrolky mazání (dobíjení) nebo od startování a RELe 2 přes D3 sepne, zároveň si přivede +12V zapalování na svou cívku, čímž se udržuje až do přerušení napájení (vypnutí klíčku) sepnuté. Zároveň začíná automat časovat a po zpoždění sepne přes RELe 1 světla.
Toto zapojení je mnohem univerzálnější, protože není náchylné k problikávající kontrolce mazání (dobíjení) např. u škodovek 120. Nehledě na skutečnost, že je kolikrát problém vůbec najít odkud tuto kontrolku odpíchnout, proto se dá využít, pokud je přístupná, spínací skříňka. Z té poslouží +12V Start na aktivaci automatu. Dojde-li ke zhasnutí motoru, tak má většina novějších aut stejně mechanické blokování klíčku, kdy po startu je nutné vypnout klíček do polohy 0 a teprve potom jde znovu nastartovat. Právě vypnutí zapalování se vypne i automat.
Do automatu se připojí pouze jedna z variant: buď kontrolka mazání (dobíjení) nebo +12V start !

Schéma el. obvodu Automatické zapínání světel s pamětí

Návrh plošného spoje o rozměrech 42 x 33 mm.
Návrh plošného spoje pro Automatické zapínání světel s pamětí Návrh plošného spoje s rozmístěním součástek

Seznam použitých součástek :
R1     - 2k7  (2k2)  - SMD 1206)
P1     - 100k (PT6H) - mini. trimr-lež.
C1     - 470M/25V
D1     - 1N4148      - SMD
D2-D5  - 1N4007      - SMD       - 4x
T1     - BD681
REL1   - RELEH700E12C (12V, 30A)
REL2   - RELSIA12     (relé na 12V - 1x spínací)
svorkovnice - ARK 500/3 - 2x
krabička Z-67
 Download:
Návrh DPS a SCH - paměť pro Eagle (od verze 4.13).
Obrázek pl. spoje TIF a GIF - paměť v rozlišení 300x300 DPI


Pro auta s otočným spínačem světel - 2 relé - funkce i schéma je stejné
Návrh plošného spoje duo o rozměrech 57 x 44 mm.
Návrh plošného spoje pro Automatické zapínání světel s pamětí Návrh plošného spoje s rozmístěním součástek

Seznam použitých součástek :
R1     - 2k7  (2k2)  - SMD 1206)
P1     - 100k (PT6H) - mini. trimr-lež.
C1     - 470M/25V
D1     - 1N4148      - SMD
D2-D5  - 1N4007      - SMD       - 4x
T1     - BD681
REL1,2 - RELEH700E12C (12V, 30A) - 2x
REL3   - RELSIA12     (relé na 12V - 1x spínací)
svorkovnice - ARK 500/3 - 3x
krabička Z-67
Foto sestaveného automatu
 Download:
Návrh DPS a SCH - paměť - duo pro Eagle (od verze 4.13).
Obrázek pl. spoje TIF a GIF - paměť - duo v rozlišení 300x300 DPI



Další zajímavé řešení mi zaslal Ondřej Slovák. Místo tranzistoru spíná relé tyristorem, který má tu výhodu že zůstane travale sepnutý až do přerušení napájení (vypnutí klíčku). Lze to použít na kontrolky mazání nebo dobíjení, je to další obdoba mýho automatu s pamětí. Tento automat však nepůjde zapojit na +12V start, protože spíná až po časovém zpoždění, kdežto můj automat si zapamatuje signál, odčasuje až poté sepne relé (světla). Tento automat jsem nezkoušel.
Místo R1 bych dal raději trimr cca 50-100k, pro doladění zpoždění.

TY1 - KT504 (Tesla) nebo BT149D aj.
 Download: Návrh DPS a SCH - tyristor pro Eagle.



Instalace do aut

Spínač jsem nainstaloval do řady aut a vždy fungoval bez problémů. (Po najetí na název auta se zobrazí podrobnosti o instalaci)
Lada 2103, Lada Niva II 1.7, Škoda Favorit, Škoda Forman 2x, Škoda Van Plus, Škoda Felicia 3x, Škoda Fabia, Dacia Double Cab 4x4, Škoda 120, Daewo Matiz, náklaďák Liaz

Peugeot 406 - prosté přidání relé (mírně nepasuje), ale auto je na denní svícení připraveno již z výroby
Suzuki Baleno - další automat s popisem instalace - obrácená polarita zapojení světel !
Škoda Favorit a Forman - popis instalace "profi" spínače světel - částečně lze použít i pro instalaci tohoto automatu
Citroën Xantia - automat z "Peugot 605" s popisem instalace
HT Car System - manuály - popisy instalace jejich automatu do aut Škoda (105-120, Favorit, Fabia, Felicia, Octavia, Superb,...)
Opel Astra - stejné zapojení (dvoje zpoždění) jako moje, popis instalace do Astry
Ford Escort Combi 1.8 TD - signál z KM, prodleva 4s, paměť, popis instalace - foto

Od čtenářů:
Milan: Na Felicii 1,3MPI1999 jednoduchá automatika: NO jelikož požívám zásadně nekupované součástky "co se kde najde" a DPS od ruky, tak tran. SD 335 odpor 1,5K trimr 47K a 1N4148 nahradil 1N4005 a přidal 1N4007 na kolektor tranzistoru. Relé použil z Favorita. 12V na automatiku vzal z kontaktu 15 na skřínce zapalování obojetným fastonem a 12V na rozsvěcení z 30 kon.C pin1 stačil úzký faston a přidat pojistku 18 15A, vypínač na kostru pod volantem vlevo, KM jsem raději přivedl z motoru, a zapojil 58 BC pin13. Funguje to báječně 3-5sec po zhasnutí KM.DEKUJI
Martin: Postup š105: hotový spínač jsem umístil na nosník palubovky vlevo od "sdruženého přístroje" mezi něj a hadici ventilace, je odtamtud blízko ke spínači světel a k volné pozici na případnou montáž vypínače automatu. pak šlo jen o to najít kostru (matice držáku palubovky), správný drát KM a správný kontakt na spínačce. je tam jeden volný, druhý volný je poloha P.
Oceňuju kompletnost návodu, i třeba schemata na feldu hned po ruce, můžou se hodit. Dík a hodně zdaru.
Lojza: zapojení funguje docela dobře, akorát byl trochu problém sehnat to relé, protože v GM mají vybílený sklad. Nakonec jsem koupil ekvivalent přímo u výrobce za skvělou cenu - Tyco Electronics - Kuřim u Brna.


Škoda Favorit - instalace
Protože je to starší auto, jde celkem dobře rozdělat a kamkoli se dostat. Možností instalací je celkem dost, já jsem zvolil tento postup:
Spínače světel jsou přichycený pouze jedním šroubkem z boku od palubovky, pak jej stačí vytáhnout a napojit paralelně na dráty od spínače obrysových světel automat (COM a NO). Pak lze ještě využít z toho konektoru kostru (Gnd). +12V zapalování jsem vzal ze spínače vyhřívání zadního okna, demontáž je stejně snadná jako u spínačů světel. Tlakový Spínač se nachází ve spodní části motoru asi tak ve středu přední části auta. Je dobře přístupný, kontrolu lze ověřit zapnutím zapalování, až se rozsvítí kontrolka mazání, tak stačí vytáhnou konektor z TS a kontrolka zhasne. Z motoru se dá do auta dobře dostat průchodkou ovládání výšky světel. Automat je pod spínačema světel.
U novějších modelů (Forman r.v. 94) je plochý konektor světel, pořadí zapojení vodičů je však stejné.
     
Něco málo užitečných schémátek na Favorita:
Favorit schéma - překreslený
Favorit schéma

Škoda Felicia - instalace
Pomocí plánku rozmístění vodičů v pojistkové skříňce je instalování automatu do Felicie celkem "jednoduché". Kromě tlakového spínače, od kterého je potřeba přivést drát z motoru až k pojistkové skřínce, jsou ostatní přívody odpíchnuté z vodičů pojistkové skřínky, kde je také samotný automat. Vývody relé COM a NO se připojí na +12V trvale (30) a na obrysové světla (58). NC zůstane nevyužit.
Tlakový spínač je v přední části motoru, má jen jeden drát a je přetažený gumou. Do auta se dá dobře dostat průchodkou pro ovládání polohy světel. Nebo lze odpíchnout kontrolku mazání z prostředního (černého) konektoru vpravo dole při pohledu zezadu na palubovku.
Při použití automatu s pamětí by se místo KM dal využít vodič +12V start, pak by se veškerá instalace odehrála v pojistkové skříňce.
Nejlépe je to vidět na obrázku - pohled na konektory otevřené pojistkové skřínky a vyznačené vodiče k připojení automatu.

Podařilo se mě sehnat schémata zapojení elektroniky v automobilu škoda Felicia:
Schéma 6 - Přístrojová deska
Schéma 9 - Obrysová, hlavní, zadní světla, SPZ, zavazadlový prostor
Schéma 10 - Brzdová, zpětná, směrová, výstražná světla, vnitřní osvětlení, zapalovač
Schéma 11 - Klakson, stěrače, ostřikovače

Škoda Fabia - instalace
Protože se jendá o novější auto, tak je instalace automatu bez jakýchkoli podkladů dost problematická. Při instalaci jsem se opíral o návody od HT Car System a Kunčický - ASS23 Fabia. Můj postup instalace je: Odstranit kryt pojistek (na boku palubovky po otevření dveří u řidiče), demontovat spínač světel: prvně šroubovákem vyloupnout černý plastový kryt s ovladačem podsvícení palubovky, pak stiskout otočný spínač světel, otočit doprava na tlumený světla a pak by měl jít spínač světel vytáhnout. Je na něm konektor na který se připojí automat. Kontrolku dobíjení jsem nakonec vzal z alternátoru, kde je napíchnutý konektor s dvouma drátama, napojil jsem ho na modrý. Nejhorší bylo dostat se drátem do auta, povedlo se to železnou tyčkou někde poblíž bowdenu otvírání kapoty motoru. V návodu sice brali kontrolku dobíjení z centrální řídící jednotky (viz. obr), ale kde je jí konec ? Zbytek vodičů je napojený z konektoru spínače světel, a prostrčený otvorem v plechu do prostoru nad pojistkama, kde je taky umístěn automat. Na obrázku je popis konektoru s vyznačenými svorkami v automatu, kam se mají připojit. Protože jsou obrysová světla rozděleny na levé, pravé a podsvícení přístrojů a SPZ jsou v cestě automatu zařazeny ještě tři diody (např. P600M).
       

Automatické zapínanie svetiel v automobile Škoda Fabia - PE3/2013, další návod (nevýhoda - bez zpoždění) a instalace

Daewo Matiz - instalace
Největší problém byl najít Tlakový spínač v motoru (údajně je někde zespod), nakonec jsem po dlouhém hledání a přeměřování našel vpravo za palubovkou dlouhý 15ti pinový konektor. Při pohledu na konektor je rozdělený na 6 a 7 pinů. Pokud budeme brát stranu s 6 pinama jako levou, tak kontrolka mazání je druhý pin zleva (tuším hnědo-zelený drát). První je ruční brzda a čtvrtý pásy. Odpíchnout tento kontakt je nejtěžší na celé instalaci, jednak je tam hodně špatný přístup a pak se tam konektor ještě hůř dává zpátky.
Potom stačí po odkrytování plastů okolo volantu (to je nejlepší udělat prvně, aby bylo vidět částečně pod palubovku) odpíchnout světla - je to ten malý konektor se třemi dráty. Kde černý je Gnd (kostra), zelený - tlumená světla, bílý - obrysový + tlumený. Oproti většiny aut se zde spínají světla oproti Gnd. Na relé je potřeba přivést černý a zelený, na druhé relé černý a bílý.
Napájení jsem vzal ze spínací skříňky, kde hnědý a červený se žlutým pruhem je +12V zapalování.
Nakonec jsem přidal nalevo od palubovky (mezi palubovku a větrání) ještě dvě LEDky na signalizaci rozsvícených světel. Žlutou pro obrysový a zelenou pro tlumený. Jsou zapojený se spol. anodou na +12V trvale to je červený drát ve spínací skříňce.
Protože je v autě otočný spínač světel s postupným zapínání obrysových a tlumených světel je potřeba použít verzi se dvěma relé. U tohoto auta by stačilo nějaké malé relé se dvěma přep. kontaktama na proud asi 2A, protože světla se spínají ještě přes další relé v autě.
Zde by se hodil automat s pamětí, ideální by bylo použít +12V start ze spínací skříňky (žlutý) místo kontrloky mazání.

náklaďák Liaz - instalace
Je potřeba pamatovat na to, že náklaďáky mají 24V. To znamená relé na 24V + el. kondenzátor alespoň na 35V. Čas sepnutí může být taky delší (trimr 250k nebo větší kondík).
Celkem pohodová instalace, všechno jde bez problémů rozdělat. Z kontrolky oleje na palubovce jsem odpíchl KM a +24V zapalování (+24V je naklemovaný na další kontrolky), z otočného spínače světel +24V (30), obrysovky (58) a tlumený (56), automat je v pojistkový skříňce kde je dost místa. Protože je zde otočný spínač světel s postupným zapínáním obrysovek a tlumených světel je potřeba použít dvě relé !
Nakonec jsem ještě přidal signalizaci rozsvícených světel, pro obrysovky žlutou LED a pro tlumený zelenou. Do série odpor cca 2k2 a víc. Je důležitý, aby příliš silnej svit LEDek neoslňoval v noci řidiče !

Podařilo se mě sehnat schémata zapojení elektroniky v náklaďáku Liaz (typ nevím):
Liaz - Přístrojová deska
Liaz - Pojistková skříňka
Liaz - Popis ke schématu
Liaz - Schéma zapojení el. instalace
Liaz - Schéma zapojení el. instalace - stejné schéma, jen barevně upravený


Použil jsem automobilové relé na 24V, proto jsou v DPS připájeny konektory faston. Před pájením zakrátit, dotlačit úplně na DPS (aby se tlakem při nasouvání relé neurvaly cesty) a zlehka nasunout relé, aby drželo konektory na správném místě. Uvažoval jsem o relé H700 (jako u automatu do osobního auta), ale byl problém se sehnání verze na 24V... i když se vyrábí.

 Download:
Návrh DPS a SCH pro Eagle (od verze 4.13).
Při tisku z Eagle potřeba přeškrábnout spoj, aby nebyl spojený +24V s NC Rele 2 !
Obrázek schéma, osazení, pl. spoje TIF a GIF v rozlišení 600x600 DPI



První konstrukce bez relé (používal jsem paticové relé 12V, 3přepínací kontakty - neosvědčilo se). Vhodné pokud již máte nějaké relé po ruce. Ale doporučuji investovat pár kaček do nového relé, než použít starý opálený krám z nějakého vraku.

Schéma el. obvodu Automatické zapínání světel v autě
Zde je návrh plošného spoje o rozměrech 31 x 26 mm.
Návrh plošného spoje pro Automatické zapínání světel v autě Návrh plošného spoje s rozmístěním součástek

Seznam použitých součástek :
R1     - 2k7
P1     - 68k (PT10H) - trimr-naležato
C1     - 470M/25V
D1     - 1N4148
D2     - 1N4007
T1     - BD681 (nebo podobný)
RELE   - automobilové relé (nebo relé na 12V schopné sepnout na svých kontaktech proud světel)
svorkovnice - ARK 500/2
svorkovnice - ARK 500/3
vypínač Léto/Zima do auta
 Download:
Návrh DPS a SCH pro Eagle (od verze 3.55).
Obrázek pl. spoje TIF a GIF v rozlišení 300x300 DPI

Původní zapojení automatu se zpožděním pochází ze stránky DH servisu od Davida Hankovce Vývoj a výroba elektroniky na zakázku.



FAQ - časté dotazy



PaJa © PaJa-trb 2004- E-mail

PageRank ukazatel