PaJa-trb  >  Konstrukce  >  Nabíječka olověných akumulátorů
paja@paja-trb.cz
Už nějakejch pár let sem si chtěl postavit nabíječku autobaterií, ale skutek utek. Při poslední pokusu nastartovat auto, kdy byla vybitá baterka, jsem se konečně dokopal ke stavbě nabíječky. Prolistoval jsem několik návodů a schémat, chtěl jsem něco jednoduššího, žádné složité a specializované IO pro nabíjení. Nakonec jsem složil nabíječku podle [1] a přidal jsem indikační LED z [2].

Toto zapojení je prakticky zdroj konstantního napětí 14,4V, proud je omezen použitým transformátorem a volbou součástek na max. 5,3A. Autobaterie si sama dle svého stavu odebírá potřebný proud, který lze sledovat na ampérmetru a částečně na žluté LED (je-li větší jak 1,2A tak svítí).

60 stran o olověných akumulátorech, teorii, ...Skoro vše o akumulátorech a nabíjení - Marconi

Funkce:
Střídavé napětí 16V/6A z transformátoru je usměrněno (D1-D4) a vyhlazeno (C1-C3). Protože IO1 LM317T je schopen dodat je 1,2A je posílen T2 BD912 jehož pracovní bod je nastaven R3. Maximální nabíjecí proud je omezen R4 na 5,3A. D7, D8, C5, C6 jsou ochranné součástky pro IO1. Pomocí R5 a P1 se nastaví výstupní napětí na 14,4V (nabíjecí napětí akumulátoru). D6 a POJ1 slouží v případě přepólování akumulátoru - přepálí se pojistka, zároveň se rozsvítí červené LED. Zelená LED signalizuje správný chod nabíječky. Žlutá LED D5 se rozsvítí při nabíjecím proudu větším jak 1,2A
Před výstup (až za pojistku) je dobré umístit ampérmetr, stačí ručkový do 10A
Konstrukce:
Nabíječku jsem nacpal do plechové krabice (od šroubů z montáží výtahů). Takže zbývalo "jen" udělat díry pro šrouby, ampérmetr, LED, napájení a větrák. Krabici jsem nechal nakomaxitovat (odolná prášková barva + líp to vypadá).
Pro napájení jsem použil vidlici do panelu - jako u zdroje PC, fáze jde ještě přes pojistku 1A (mohla by bejt i menší), dál přes síťový prosvětlený vypínač (jeden kontakt fáze, druhý nula), pak trafo,... Podařilo se mi sehnat výprodejový kondenzátor 10 000M/40V za pár kaček, takže jsem upustil od kondenzátorů 2x 4700M v DPS, stejně tak od diod P600 - místo nich diodový můstek s diodami Tesla na 20A (nebo by se dal použít i klasický B250C10000 a výš - s faston konektory). Trafo bylo původně na 24V, proto jsem odmotal pár závitů aby dávalo asi tak 17V - není sice nejtvrdší ale za ty prachy :-)
V době výroby DPS jsem ještě neměl odpory R1A a R1B, proto jsou mimo DPS. Chladič je z diody asi z nějaké lokomotivy - trošku předimenzovaný - nestačí se ani zahřát, ale má se válet ve skříni ? Výkonné odpory (hlavně R1) se při větším odběru celkem dost zahřívaly, proto je ofukuji větrákem o průměru 80mm, na napájení 12V, které beru z výstupu nabíječky (před ampérmetrem) a v cestě napájení jsou sériově 3 SMD diody 1N4007 pro sražení napětí. Na protější stěně je mřížka aby se mohl teplý vzduch dostat ven.

Schéma nabíječky olověných akumulátorů

Zde je návrh plošného spoje o rozměrech 126 x 54 mm.
Návrh plošného spoje nabíječky olověných akumulátorů Návrh plošného spoje s rozmístěním součástek

Seznam použitých součástek :
R1A      - 0,33/10W                                        krokosvorky na autobaterku
R1B      - 0,22/10W                                        výstupní svorky (pro kabely)
R3       - 6,8/2W                                          síťový vypínač - prosvětlený
R4       - 0,1/5W                                          Ampérmetr - ručkový 10A
R2       - 1k2
R5       - 220
R6       - 470
R7,R8    - 680
P1       - 2k5 (PT-10V) - trimr naležato
C1,C2    - 4700M/35V
C3,C4    - 100n
C5,C6    - 10M/25V
D1-D4,D6 - P600
D5       - LED 10mm - žlutá (+ objímka)
D9       - LED 10mm - zelená (+ objímka)
D10      - LED 10mm - červená (+ objímka)
D7,D8    - 1N4007
D11,D12  - 1N4148
IO1      - LM317T
T1       - BD139
T2       - BD912
POJ1     - 5A/F + pojistkové pouzdro SHH
K1,K2    - ARK500/2  svorkovnice
chladič pro IO1 a T2
Download Download:
Návrh DPS a SCH pro Eagle (od verze 5.6).
Obrázek pl. spoje PNG v rozlišení 600x600 DPI

foto ze stavby nabíječky foto ze stavby nabíječky foto ze stavby nabíječky
foto ze stavby nabíječky foto ze stavby nabíječky foto ze stavby nabíječky



Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity olověných baterií - princip funkce a návod na stavbu.


Čerpal jsem z:
PaJa © PaJa-trb 2007- E-mail