"Dostal" jsem do vínku auto Dacia Double Cab 4x4, které má v nákladovém prostoru sníženou boudu. Problém nastane večer,
kdy není vidět na věci v boudě. Od výrobce tam světlo namontovaný nebylo, proto jsem se ho rozhodl vytvořit sám z bílých LED diod.
Samotné osvícení boudy by nebyl až takový problém, stačí pár ledek, odpor, vypínač a je to... Ale chtěl jsem vytvořit něco "chytřejšího":
Světlo se zapíná při otevření dvířek a při rozsvícených světlech na autě, taky musí být zapnutý vypínač osvětlení.
Vždycky není vhodné svítit autem, když potřebuji jen do boudy, proto stačí stisknout tlačítko a světlo svítí pár desítek
sekund, toto opatření je proti vybití baterie, kdyby se zapomnělo zhasnout v případě přímého napájení z 12V.
Princip:
Zapojení je jednoduché, vždy je potřeba mít otevřené dvířka a zapnutý spínač osvětlení
(jsou zapojeny v sérii a připojují Gnd na osvětlení SW1+SW2).
Pokud svítí světla na autě, tak +12V ze světel přes D2 sepne tranzistor T1, tím se rozsvítí LED.
Při zhasnutých světlech jde trvale +12V na obvod s 555, kde se po stisknutí startovacího tlačítka nabíjí přes P1 a R2
kondenzátor C2, při nabití na 2/3 napájení se na výstupu objeví kladná hodnota, která přes D1 sepne T1 a tím i LED.
Při těchto součástkách je doba svícení na automat od 12 do 75 sekund. Čas nabíjení kondenzátoru je dán součtem odporu R2 a
trimru P1, stačí zvýšit jejich hodnotu a doba svícení se prodlouží.
Konstrukce:
Na plošňáku jsou umístěny 2 z 8 LED a vyčnívají z krabičky U-KP34 šikmo ven. µtlačítko P-B1720
jsem vystavil piny z precizní patice, aby vyčnívalo kousek z krabičky. Na prototypu ještě není řadový konektor pro připojení
vypínače osvětlení a µtlačítka na dvířkách boudy.
Instalace do auta:
Naštěstí byly na stropě boudy šroubky pro světlo, na které jsem přidělal toto osvětlení, další LEDky jsou v malých
PVC žlabech, na každé straně 3LED. Na dvířka jsem dal µspínač s páčkou, původně jsem uvažoval o jazýčkovém
kontaktu s magnetem, ale při ceně rozpínacího kontaktu jsem od toho raději opustil. El. instalace
(přívod +12V trvale, +12V světla a Gnd) nebyla nejhorší, protože toto auto jde celkem dobře rozebrat a napíchnout se na
původní instalaci...
Dnes by bylo vodnější zakoupit bílý LED pásek, namísto jednotlivých LED ... ovšem spotřeba by šla určitě nahoru (ale i svítivost).
Spotřeba:
Odběr při |
V klidu |
časový svit |
při svitu světel |
12V |
10mA |
27mA |
37mA |
14,4V |
12mA |
48mA |
60mA |
Klidový odběr je pro autobaterku zanedbatelný, nejen proto je osvětlení aktivní jen při otevřených dvířkách (připojeným Gnd),
jinak je prakticky nulový. Při použití IO1 CMOS by odběr ještě o něco klesnul.

Zde je návrh plošného spoje o rozměrech 47 x 76 mm.
Seznam použitých součástek :
R1 - 22k
R2 - 100k
R3 - 4k7
R4,R6 - 150
R5 - 330
P1 - 500k (PT10H) - trimr-naležato
C1 - 10n
C2 - 100M/25V
D1,D2 - 1N4148
D3-D10 - LED 5mm - bílá 5cd (líp 10cd) a víc
IO1 - 555
JUM1 - S1G4 - řadová lišta lámací + protikus
svorkovnice - ARK 500/3 - 2x
START - P-B1720 - s dlouhou páčkou
SW1,SW2- posuvný přepínač + µtlačítko s páčkou
|
Foto sestaveného prototypu osvětlení v krabičce U-KP34
|
PaJa
© PaJa-trb 2006-
E-mail