PaJa-trb  >  Konstrukce  >  Vnitřní osvětlení auta
paja@paja-trb.cz
"Dostal" jsem do vínku auto Dacia Double Cab 4x4, které má v nákladovém prostoru sníženou boudu. Problém nastane večer, kdy není vidět na věci v boudě. Od výrobce tam světlo namontovaný nebylo, proto jsem se ho rozhodl vytvořit sám z bílých LED diod.
Samotné osvícení boudy by nebyl až takový problém, stačí pár ledek, odpor, vypínač a je to... Ale chtěl jsem vytvořit něco "chytřejšího":
Světlo se zapíná při otevření dvířek a při rozsvícených světlech na autě, taky musí být zapnutý vypínač osvětlení.
Vždycky není vhodné svítit autem, když potřebuji jen do boudy, proto stačí stisknout tlačítko a světlo svítí pár desítek sekund, toto opatření je proti vybití baterie, kdyby se zapomnělo zhasnout v případě přímého napájení z 12V.
Princip:
Zapojení je jednoduché, vždy je potřeba mít otevřené dvířka a zapnutý spínač osvětlení (jsou zapojeny v sérii a připojují Gnd na osvětlení SW1+SW2). Pokud svítí světla na autě, tak +12V ze světel přes D2 sepne tranzistor T1, tím se rozsvítí LED.
Při zhasnutých světlech jde trvale +12V na obvod s 555, kde se po stisknutí startovacího tlačítka nabíjí přes P1 a R2 kondenzátor C2, při nabití na 2/3 napájení se na výstupu objeví kladná hodnota, která přes D1 sepne T1 a tím i LED.
Při těchto součástkách je doba svícení na automat od 12 do 75 sekund. Čas nabíjení kondenzátoru je dán součtem odporu R2 a trimru P1, stačí zvýšit jejich hodnotu a doba svícení se prodlouží.
Konstrukce:
Na plošňáku jsou umístěny 2 z 8 LED a vyčnívají z krabičky U-KP34 šikmo ven. µtlačítko P-B1720 jsem vystavil piny z precizní patice, aby vyčnívalo kousek z krabičky. Na prototypu ještě není řadový konektor pro připojení vypínače osvětlení a µtlačítka na dvířkách boudy.
Instalace do auta:
Naštěstí byly na stropě boudy šroubky pro světlo, na které jsem přidělal toto osvětlení, další LEDky jsou v malých PVC žlabech, na každé straně 3LED. Na dvířka jsem dal µspínač s páčkou, původně jsem uvažoval o jazýčkovém kontaktu s magnetem, ale při ceně rozpínacího kontaktu jsem od toho raději opustil. El. instalace (přívod +12V trvale, +12V světla a Gnd) nebyla nejhorší, protože toto auto jde celkem dobře rozebrat a napíchnout se na původní instalaci...
Dnes by bylo vodnější zakoupit bílý LED pásek, namísto jednotlivých LED ... ovšem spotřeba by šla určitě nahoru (ale i svítivost).
Spotřeba:
Odběr při   V klidu   časový svit   při svitu světel
12V 10mA 27mA 37mA
14,4V 12mA 48mA 60mA
Klidový odběr je pro autobaterku zanedbatelný, nejen proto je osvětlení aktivní jen při otevřených dvířkách (připojeným Gnd), jinak je prakticky nulový. Při použití IO1 CMOS by odběr ještě o něco klesnul.

Schéma el. obvodu vnitřní osvětlení auta

Zde je návrh plošného spoje o rozměrech 47 x 76 mm.
Návrh plošného spoje pro vnitřní osvětlení auta Návrh plošného spoje s rozmístěním součástek

Seznam použitých součástek :
R1     - 22k
R2     - 100k
R3     - 4k7
R4,R6  - 150
R5     - 330
P1     - 500k (PT10H) - trimr-naležato
C1     - 10n
C2     - 100M/25V
D1,D2  - 1N4148
D3-D10 - LED 5mm - bílá 5cd (líp 10cd) a víc
IO1    - 555
JUM1   - S1G4 - řadová lišta lámací + protikus
svorkovnice - ARK 500/3 - 2x
START  - P-B1720 - s dlouhou páčkou
SW1,SW2- posuvný přepínač + µtlačítko s páčkou
Foto sestaveného prototypu osvětlení v krabičce U-KP34
Prototyp osvětlení v krabičce
 Download:
Návrh DPS a SCH pro Eagle (od verze 4.13).
Obrázek pl. spoje TIF a GIF v rozlišení 300x300 DPI


PaJa © PaJa-trb 2006- E-mail