Toto je pokus o jednoduchý návod na návrhový systémem Eagle, je určen převážně úplným začátečníkům. Náročnější uživatelé Eagle,
zde asi nenajdou nic nového, protože cílem tohoto návodu je (jednoduché a stručné) seznámení nového uživatele s návrhovým systémem Eagle.
.
Ale je to jen free
verze omezená rozměry navrhované DPS na 8x10 cm.
spoustu knihoven
se součástkami (přípona .lbr), ale pro začátek by stačila nějaká univerzální knihovna s několika nejpoužívanějšími součástkami.
Nejen proto je vám k dispozice
PaJa.
Pokud si je stáhnete, umístěte je do adresáře lbr s ostatními knihovnami. A v okně Schematic nebo Board ji přidejte (Library/Use)
do seznamu knihoven, které se otevřou při vkládání (Add) nové součástky.
Návod byl dělán pro Eagle 3.55, později inovován pro verzi 5.06, ale ovládání je až na malé změny stejné i pro ostatní verze.
Vždy je lepší navrhovat zapojení od schématu, odtud je přechod k návrhu boardu otázkou jednoho kliku.
Návrh schématu
Po otevření nového okna návrhu schématu si nastavte rastr: Size 2,54 mm. Při jiném nastavení by se správně nemuseli propojit vývody součástek (pins) a spoje (nets).
Pro správnou kontrolu propojení slouží tlačítko Erc - kontrola elektrických pravidel, kde vás upozorní na
chyby, nezapojené vývody, napájení,... nebo při přesunu součástek (Move) se s ní musí přesunovat i Nets.
- Přidání nové součástky - klikneme na Add, vybereme ze seznamu knihovnu a rozbalíme ji (+).
- Z knihovny PaJa_23 si vyberu rezistor R, kde mám ještě možnost výběru pouzdra součástky.
- Po pravé straně se mi zobrazí schématická značka, pouzdro (package) a popis k součástce.
- Vyberu si tedy rezistor s roztečí vývodů 7,5mm. (výběr pouzdra lze poté kdykoli změnit pomocí Change/Package).
- Takto si vybírám součástky a postupně vkládám do schématu. Neznám-li přesný název součástky nebo ve které knihovně ji hledat, využiji Search políčko kam
vepíši název (ideálně je používat hvězdičky *, např. *7400* a najde mi to všechny součástky obsahující v názvu tyto údaje).
- Součástky se propojují pomocí Net (pravým tl. myši lze měnit zalomení čáry, ve schématu se ale převážně používá pravoúhlé zalomení.)
Správné propojení můžete překontrolovat přesunutím součástky Move - čáry se přesunují také, nebo pomocí Erc.
- Pro propojení křížících se spojů se používají "uzly" Junction (většinou se vytváří samy).
- Můžete také využít napájecích symbolů (jako součástky v knihovnách) ke zpřehlednění schématu, GND, +5V, +12V, ... Součástky a čáry připojené k těmto symbolům se automaticky propojí.
- Pozor na Integrované Obvody aj., tyto součástky mají většinou skryté napájení, které zobrazíte Invoke (názvy označené * už jsou ve schématu)
a většinou se umísťuje stranou k napájecí části (zdroji) obvodu.
- Pokud hledáte ve schématu nějakou součástku, tak můžete kliknout na Show object, napsat její jméno a dát Enter, pokud taková součástka existuje, tak se zesvětlí.
Až je schéma hotové, můžete z něho vytvořit DPS, stačí stisknout Switch to board a zobrazí se vám rámeček a propojené součástky podle schématu.
Pokud uděláte změnu ve schématu, automaticky se přenese i na DPS (i naopak, pokud to vám to Eagle povolí).
Od této chvíle je důležité mít otevřeny obě okna (Schematic i Board), jinak změna ve kterémkoliv samostatně zapříčiní nekompatibilitu obou dohromady.
Pokud dáte Erc tak by se měla objevit na začátku řádka: Board and schematic are consistent.
Editor Spojů - Board
Zde vidíte okno Eagle na návrh desky (Board) plošných spojů, s popisky jednotlivých tlačítek (ze starší verze 3.55):
Teď si vysvětlíme význam a funkci jednotlivých tlačítek :
Tlačítka a jejich funkce je stejná jako pro editor schémat, až na malé odlišnosti :
- Switch to schematic - přepnutí do editoru schémat (pokud navrhujeme DPS ze schématu, tak musíme pro zpětnou
vazbu provést případnou změnu nejprve ve schématu, ta se následně převede do editoru spojů)
- Grid - nastavení rastru (kroku pohybu součástek, čar, ...) Objeví se tato tabulka :
|
Display - zobrazit pomocnou mřížku na obrazovce - Ano (On), Ne (Off).
Style - styl pomocné mřížky jako čára-mřížka (Lines) nebo jako body (Dots).
Size - velikost jednoho kroku rastru,
zde uvedu příklady přepočtu mm a mil (součástky by měly být navrženy v těchto hodnotách) :
mm |
2.54 |
1.27 |
0.635 |
0.3175 |
0.15875 |
mil |
100 |
50 |
25 |
12.5 |
6.25 |
Multiple - udává kolikátý bod mřížky bude zobrazen.
Finest - nejmenší rozlišení.
Alt - nastavení alternativního rastru. Na ten se Eagle přepne při stisku a podržení klávesy ALT
Po změně nastavení rastru se bude součástka sice pohybovat o nově zvolený krok, ale úchop bude pořád v původních souřadnicích.
Stačí podržet CTRL a kliknout (pomocí MOVE) na součástku, ta nyní skočí na nově zvolený rastr.
|
- Display - nastavíte si jaké vrstvy budou na obrazovce viditelné, jejich barvu a výplň.
Uvedu zde nejzákladnější vrstvy a jejich význam.
|
1 - Top - vrchní vrstva - strana součástek
16 - Bottom - spodní vrstva - strana spojů
17 - Pads - pájecí plošky součástek
18 - Vias - průchody (prokovy) mezi jednotlivými vrstvami (vícevrstvé desky)
19 - Unrouted - vzdušné (gumové) spoje - prodrátování
20 - Dimension - rámeček Desky Plošných Spojů (rozměry desky)
21 - tPlace - potisk (obrys) součástek - vrchní strana DPS
22 - bPlace - potisk (obrys) součástek - spodní strana DPS
23 - tOrigins - uchopovací křížky součástek - vrchní strana DPS
24 - bOrigins - uchopovací křížky součástek - spodní strana DPS
25 - tNames - potisk - jména (názvy) součástek - vrchní strana DPS
26 - bNames - potisk - jména (názvy) součástek - spodní strana DPS
27 - tValues - potisk - hodnoty součástek vrchní strana DPS
28 - bValues - potisk - hodnoty součástek - spodní strana DPS
29 - tStop - Solder stop mask - vrchní strana (generována automaticky
30 - bStop - Solder stop mask - spodní strana (generována automaticky)
41 - tRestrict - Plocha, kde nesmí být měď (zakázání rozlévání mědi polygonům) - vrchní strana
42 - bRestrict - Plocha, kde nesmí být měď (zakázání rozlévání mědi polygonům) - spodní strana
43 - vRestrict - Plocha, kde nesmí být průchody (prokovy)
44 - Drills - Otvory v Pad a Vias pro vývody součástek (propojují vrstvy spojů)
45 - Holes - Otvory (montážní) - nespojují vrstvy spojů, většinou pro přichycení DPS
46 - Milling - Frézování
47 - Measures - Rozměry
48 - Document - Dokumentace
49 - Reference - Referenční značky
51 - tDocu - Detaily "pokládačky" vrchní strany - nepoužije se pro potisk
52 - bDocu - Detaily "pokládačky" spodní strany - nepoužije se pro potisk
Následující vrstvy jsou v knihovnách PaJa_xx
100 - PaJa - Každá součástka z mé knihovny obsahuje tento malinký nápis
101 - Doplnky - Některé součástky obsahují další údaje (zapojení, ...)
102 - Kola - Okolo pájecího bodu je kolo (vhodné při tisku osazováku DPS)
Pár poznámek :
Vrstvou Top se u jednostranných DPS kreslí drátové propojky (mosty), jinak se používá pro návrh oboustranných DPS.
Vrstvu Drills můžete zapnout tehdy, když potřebujete např.: vytisknout navržený plošný spoj, podle kterého
budete následně vrtat (můžete vypnou všechny vrstvy kromě 20,44 a 45). Ve středu padu se objeví přeškrtnuté kolečko.
Případně lze využít i vrstvu Kola nebo Pads a Vias společně.
|
- Mark - nulový bod, standardně je umístěn na začátku (vlevo dole), tam se také snažíme začínat DPS.
Hodí se při tvorbě přesných DPS, přemístíme Mark a z tohoto bodu (0,0) začínáme odměřovat,
vzdálenost od tohoto bodu (souřadnice) se zobrazuje v levém horním rohu desky.
- Mirror - zrcadlo, převrátí zrcadlově daný objekt (většinou změní vrstvu začínající t.. (tNames) na
b.. (bNames))
- Rotate - rotuje, otáčí objekty o 90°, nebo lze přepsat hodnotu Angle (zobrazí se vedle Grid) na libovolný úhel, Enter a pak kliknout na součástku.
Nebo lze přidržením levýho tl. myši na součástce s ní rotovat dle libosti.
- Change - jedno z nejužitečnějších tlačítek, lze s ním měnit většina věcí, proto si vysvětlíme jejich význam :
|
Layer - změní vámi vybranou vrstvu
Width - změní šířku čáry (spoje)
Size - změní výšku textu
Ratio - tloušťka písma (standartně 8%)
Text - změní text textu
Diameter - průměr pájecího bodu (obvykle 1,9 - 2,5 mm)
Drill - průměr vrtáku (díra v pájecím bodu) (obvykle 0,8 - 1,2 mm)
Shape - tvar pájecího bodu (Square-čtverec, Round-kruh, Octagon-osmiúhelník)
Pour - změní výplň Polygonu (Solid-plná, Hatch-šrafovaná)
Spacing - hustota šrafování v Polygonu při použití Hatch (šrafování)
Isolate - izolační mezera v Polygonu - vzdálenost od okolních spojů
Thermals - termální můstky v Polygonu - odlehčení Pad z důvodu odvodu tepla při pájení
Orphans - zamezení vzniku "sirotků" (kousků ploch bez potenciálu)
|
- Replace - záměna součástky za jinou (většinou ze stejné knihovny (někdy součástky prostě zaměnit nejde, musíte ji smazat a dát tam novou)
- Split - zalomení čáry
- Optimize - optimalizuje čáru (vypustí zlomové body v rovné čáře - Eagle dělá i automaticky)
- Route manualy - ruční kreslení cest - převádí vzdušné (gumové) spoje (prodrátování) na spoje na desce.
Pravým tlačítkem myši měníme zalomení čáry. Pří přechodu z jedné vrstvy (Bottom) do druhé (Top) se stačí v průběhu
kreslení spoje přepnout do druhé (Top) vrstvy (prostřední tlačítko myši), pokračovat dál v
druhé vrstvě, a pak se vrátit stejným způsobem do předešlé vrstvy. V místech změny vrstvy se
vytvoří průchody (Vias), jejichž tvar (Shape), umístění, velikost (Diameter), díru (Drill) lze kdykoliv měnit.
- Ripup - Změna natažených spojů (Route manualy) zpět na vzdušné spoje (prodrátování)
- Polygon - kreslení vyplněných ploch (lze vyplnit šrafovaně nebo úplně) - rozlévání mědi chceme-li vyplnit
Polygon, musíme po jeho nakreslení vyčistit plochu Ratsnet
(viz dále)
- Via - průchody mezi jednotlivými vrstvami, jejich parametry se dají kdykoliv měnit - pojmenováním Via na stejný název jako vodič (cesta) se automaticky propojí (Unrouted)
- Signal - signální (gumový) spoj - prodrátování (při kreslení ze schématu nelze použít)
- Hole - vloží otvory pro uchycení DPS, lze si nastavit průměr otvoru
- Ratsnest - zkrátí a optimalizuje pozice vzdušných spojů (prodrátování), zviditelni (přepočítá) Polygon
- Auto - Autorouter - pokus o automatické propojení prodrátovaných spojů (standardně ve dvou vrstvách).
- Erc - Electrical Rule Check - kontrola elektrických pravidel (pouze kreslení schémat)
- Drc - Design Rule Check - kontrola pravidel návrhu desky. Kontroluje: nejmenší mezeru mezi spoji, překrytí
spojů, spoje které nejsou taženy v násobku úhlu 45°, průměry plošek, vrtáků, šířku spoje, objekty mimo rastr, ...
- Errors - ukazuje chyby nalezené příkazem Drc
Návrh plošného spoje
Tip: Jestli se vám nechce pořád nastavovat barvy, rastr, aj. stáhněte si mnou upravený balík_scr, který automaticky nastaví rastr
(0.3175 mm), barvy vrstev, ... A je možnost dvojklikem myší nakreslit rámeček, přidat Hole, ...
Máme nastaveno vše potřebné, proto se můžeme pustit do samotného návrhu desky plošných spojů (DPS).
Navrhujeme-li rovnou DPS (bez schématu - což není nejvhodnější), tak nakreslíme rámeček.
Klikneme na Wire vybereme vrstvu 20 Dimension, tloušťku čáry asi 0,4064 mm (16 mil) a nakreslíme obdélník s rozměry přibližně 8x10 cm.
Dále je potřeba vložit na DPS nějakou součástku, proto klikneme na Add, vybereme knihovnu (pokud není
v seznamu, musíte ji přidat Use a najdeme požadovanou knihovnu). Teď si v knihovně najdeme součástku
např.: odpor - obvykle se značí R (R 10 - rozteč vývodů v mm), klikneme na něj dáme Enter
(nebo OK). Umístíme součástku na DPS a můžeme ji pojmenovat Name a zapsat její hodnotu Value.
Když máme součástky na desce, je potřeba je propojit (prodrátovat). Proto klikneme na Signal a propojíme
správné pájecí body (dvojklikem nebo Esc ukončíme prodrátování).
Při návrhu ze schématu se po přepnutí (Switch to Board) zobrazí editor spojů s nakresleným rámečkem 8x10cm (což je omezení velikosti desky u free verze),
vlevo od něj poházené a propojené (vzdušnými spoji) součástky.
Ty je potřeba vhodně umístit (Move) a postupně kreslit budoucí cesty tak, že si vezmeme Route a nahradíme Signal - Bottom (modrou) čarou
(mědí). Při propojování můžeme tvar Bottom podle potřeby zalamovat pravým tlačítkem myši (nebo ikony
nahoře). Pokud máte v Eagle zapnutý "zvuk" (Options/Set/Misc/Beep) uslyšíte při správném propojení do středu
pájecího bodu "pípnutí". Toto propojení lze vrátit zpět na Signal tlačítkem Ripup.
Je-li potřeba změnit pouzdro součástky, tak přes Change/Package pak kliknout na součástku a vybrat si ze seznamu dostupných
pouzder (ovšem záleží na knihovně, jestli nějaké jiné varianty nabízí).
Pokud navrhujeme složitější DPS a kříží se nám cesty, tak asi nezbude nic jiného než použít most (drátovou propojku). Nebo navrhnout dvouvrstvou DPS.
Jak na to ? Při tažení cesty jednou vrstvou (Bottom) se přepneme do druhé vrstvy (Top), pokračujeme dál a potom se
zase přepneme zpět do první vrstvy (Bottom), v místech změny vrstvy se vytvoří průchody (Vias), je to obdoba pájecího
bodu (Pad). Velikost, umístění i díru (drill) lze kdykoliv změnit.
Někdy bývá vhodné osazovat součástky na DPS podobně jako je tomu u schématu, ale toto pravidlo nelze využít vždycky.
|
Kreslení Polygonů - ploch vyplněných mědí
Kreslení polygonů - vyplněných ploch na volné části desky. Většinou se používá pro aplikace z vf techniky, kde slouží
jako stínění... Při amatérské výrobě se bez toho většinou obejdeme (zvlášť při kreslený DPS Plotterem).
Nejprve se přepneme do vrstvy, kterou chceme polygon kreslit (většinou 1 nebo 16), klikneme na Polygon a nakreslíme
jeho obrys (většinou obdelník), nevyhýbáme se žádným překážkám (pájecím bodům, spojům, ...), kreslení polygonu
dokončíme v počátečným bodě (jinak se neprovede). Když je obrys polygonu nakreslený použijeme funkci Ratsnest
a polygon se podle nastavení vyplní mědí. Jestliže potřebujeme mít polygon spojený s některým spojem (zemí), stačí
pojmenovat (Name) tento spoj (GND) a stejně pojmenovat polygon (GND), na dotaz propojení odpovědět YES.
Takto lze rozlité mědi spojené s Gnd využít třeba k lepšímu chlazení stabilizátoru aj.
Propojení polygonu se spojem lze ještě nastavit (termální můstky) : polygon může být propojen se spojem úplně
(Thermals off) nebo pomocí čtyř bodů (Thermals on), což je výhodnější pro pájení (spoj se lépe prohřeje).
Dále lze nastavit velikost izolační mezery (Isolate) - vzdálenost polygonu od spoje.
Výplň polygonu (Pour), standardně Solid - vyplněná plocha nebo Hatch - šrafovaná plocha (mřížka),
zde lze ještě nastavit hustotu šrafování Spacing.
nakonec lze zamezit vzniku "sirotků" Orphans off (s ničím nepropojené části polygonu).
Všechna nastavení lze měnit i v nakresleném polygonu pomocí funkce Change.
|
|
Výstupy z programu
Eagle disponuje i jinými výstupy než těmi, které jsou obsaženy v CAM Procesoru (tiskárna, plotter, vrtačka, TIF-obrázek).
K tomu slouží funkce Export ( File/Export/ ), objeví okno, ve kterém si vyberete jaký typ textového souboru
chcete použít a zadáte název vytvářeného souboru (např.: název.txt).
- SCRIPT - Knihovna, předem otevřená příkazem OPEN bude zapsána jako textový (script) soubor.
- DIRECTORY - Vytvoří seznam prvků obsažených v právě otevřené knihovně.
- NETLIST - Vytvoří netlist (seznam signálů) z nataženého schématu nebo desky. Jsou zahrnuty pouze ty signály,
které jsou připojeny k prvkům.
- PARTLIST - Vytvoří seznam součástek schématu nebo desky. Jsou zahrnuty pouze součástky, které mají PINy
(pájecí body).
- PINLIST - Vytvoří soubor s popisem signálů připojených k jednotlivým PINům schématu nebo desky.
- NETSCRIPT - Vytvoří netlist z nataženého schéma ve formátu Script souboru, který může být použit pro
čtení nového nebo změnu netlistu na desce.
- IMAGE - Vytvoří obrázek návrhu SCH nebo DPS, který lze uložit, zkopírovat do schránky (Clipboard),
černobílý (Monochrome), nastavit rozlišení s DPI (Resolution).
|
CAM Procesor - standardní výstupy z programu (tiskárna, plotter, vrtačka, TIF-obrázek,...)
Zde si popíšeme jak vytisknout vámi navržený plošný spoj. Lze tisknout dvěma způsoby :
|
- Lze tisknout přes CAM Procesor (viz obrázek), ale má to tu nevýhodu, že zde nemusí být ovladač pro vaši
tiskárnu (někdy lze použít podobný typ). Výhodou je, že si lze přednastavit co chceme tisknout a potom si stačí
jen správně vybrat.
Přiřazení barvy k číslu v Cam procesoru :
0: Black (černá)
1: Blue (modrá)
2: Green (zelená)
3: Cyan (tyrkysová)
4: Red (červená)
5: Magenta (fialová)
6: Brown (hnědá)
7: LGrey (světle šedá)
8: DGrey (tmavě šedá)
9: LBlue (světle modrá)
10: LGreen (světle zelená)
11: LCyan (světle tyrkysová)
12: LRed (světle červená)
13: LMagenta (světle fialová)
14: Yellow (žlutá)
15: White (bílá)
Za správnost přiřazení barev k číslům neručím, je dobré si je nejprve vyzkoušet
Podrobnější popis k CAM Procesoru :
Section - přednastavený typ (osazovák, spoje, součástky, plotr, vrtačka,...).
Device - nastavení výstupního zařízení (tiskárny).
Scale - velikost zvětšení (1 = skutečná velikost, 2 = dvojnásobná).
Output - výstup. Lze tisknout do souboru (napíše se úplná cesta) nebo přímo do tiskárny (zadáme port,
na kterém je připojena tiskárna např.: LPT1)
Mirror - zrcadlo - používá se pro tisk spojů.
Rotate - otočení o 90°
Upside down - otočení o 180°
Quickplot - pouze obrys desky
Fill pads - plné pájecí body (bez bílého místa uprostřed)
Offset - posunutí výkresu proti nulovým souřadnicím
Page - rozměry stránky
- Nebo si nastavíme to, co chceme vytisknout Display (viditelné na obrazovce), klikneme na Print a vytiskneme (případně i do PDF).
Pro tyto účely mám vytvořené SCRiptové soubory s nastavení barev a vrstev, které stačí jen načíst a pak tisknout
MIRROR - zrcadlení - na tisk předlohy (Bottom - spodní strana) pro fotoecestu (kdy má být inkoust k fotocitlivé vrstvě) - Mirror NE
ROTATE - otočení výstupu o 90°
UPSIDEDOWN - otočení výstupu o 180° Spolu s ROTATE celkem o 270°
BLACK - vytiskne vše černě
SOLID - ignoruje nastavení druhů výplní hladin - vše vytiskne s pevnou výplní
Scale factor - poměr velikosti oproti skutečnosti (pozor na velké návrhy, Eagle je může i přes nastavenou velikost 1 o trochu zmenšit, aby se vešly na papír)
Page limit - nastaví maximální počet stran
- Další obdobná možnost je po nastavení Display použít File/Export/Image a tento obrázek si ještě vhodně upravit v některém grafickém programu,
a pak i vytisknout se správně zadaným rozlišením v DPI (vhodné je 600x600 DPI).
|
Knihovna - Library
Knihovna se skládá ze 3 základních celků. Device = Package + Symbol.
Description - popis - info o knihovně
Device - "definice - spojení" jednotlivých částí package a symbol v jeden celek
Package - pouzdro součástky (pro Board)
Symbol - schématická značka
Remove - odstranit - smazat součástku (je třeba vepsat název mazané součástky)
Rename - přejmenovat součástku (je třeba vepsat starý a pak nový název součástky)
|
Vytvoříme si nový Symbol, např. rezistor. Pojmenujeme jej R a potvrdíme Create new symbol.
- Nakreslíme vrstvou 94 - symbol rezistoru, zde je možno zjemnit rastr (grid).
- Přidámě Piny, v horní lišty se zobrazí nabídka :
Orientation - natočení pinu
Function - grafické zobrazení pinu
None - žádná funkce
Dot - negace
Clk - vstup hodinového signálu
DotClk - negovaný vstup hodinového signálu
Leght - délky pinu
Visible - viditelnost názvu Pinu a Padu
Off - nezobrazení název
Pad - zobrazí název padu (pájecí bod v package)
Pin - zobrazí název pinu v symbolu
Both - zobrazí název Pinu i Padu
Direction - logický popis směru toku signálu (pro kontrolu ERC).
NC - není připojen žádný signál
In - vstup
Out - výstup
I/O - vstupu i výstup (obousměrný)
OC - otevřený kolektor nebo otevřené hradlo
Hiz - třístavový výstup (0, 1, vysoká impedance)
Pas - pasivní vstup (odpor, kondenzátor, ...)
Pwr - napájecí signál (zdroj napájení)
Sup - vstup napájení (Vcc, Gnd, Vss ..) - používá se jen v napájecích signálech.
Pokud jsou ve schematické značce použity vývody Pwr a ve schématu existují odpovídající vývody Sup, jsou mezi nimi automaticky propojeny sítě.
Swaplevel - Definuje možnost prohazování pinu s jinými piny. Hodnota 0 zakazuje prohazovat pin s jiným pinem schématického prvku.
Hodnota větší než 0 znamená, že pin může být prohozen s jiným pinem ve stejné schematické značce, který má stejné číslo swaplevel.
Není dobré označovat stejným číslem např. vstupy a výstupy hradel, ... vždy jen stejné (vstupy) nebo vzájemně zaměnitelné vývody - vývody rezistoru, trimru, aj ...
- Pro umisťování pinů je důležité nastavení rastru (Grid) na 2,54mm (100mil), aby později nedocházelo při kreslení schématu k nespojení pinů a cest (nets)
- Piny je dobré pojmenovat - zde postačí 1 a 2. Obsahuje-li součástka vícero pinů zapojených na stejný potenciál (třeba Gnd), pojmenují se tyto piny:
Gnd, Gnd@1, Gnd@2, ... ve schématu se pak spojí v jedno Gnd (@+číslo se vynechá)
- Aby se dala součástka pojmenovat, umístí se Text ve tvaru ">Name" ve vrstvě 95 - Names
- Stejně tak i hodnota ">Value" ve vrstvě 96 - Values
|
Teď je na řadě vytvoření nového pouzdra součástky. Přepneme se do Package a vytvoříme novou položku s názvem třeba R-10 (rezistor s roztečí vývodů 10mm)
- Nastavíme rastr (Grid) na 0,3175mm
- Umístíme Pady s osmiúhelníkovým tvarem (Shape-Octagon), o průměru (Diameter) 1,9304mm a s dírou (drill) 0,8128mm
- Pady se umístí od nulového bodu (křížek) na souřadnice (zobrazují se vlevo nahoře): -5.08 0.0 a na 5.08 0.0
- Pady je vhodné pojmenovat (Name), zde postačí 1 a 2
- Potom se nakreslí vrstvou 21 - tPlace obrysy a tvary součástky, tak aby tato vrstva nezasahovala do padů, v těch místech ji nahradí vrstva 51 - tDocu
Vrstva 21 se používá při profi výrobě DPS, kdežto 51 se vypíná.
- Stejně jako u symbolu se umístí i zde nápisy >Name a >Value ve vrstvách 25 a 27
- Description - popis součástky, který se zobrazuje při rozbalení knihovny v Control panelu a při přidávání Add součástek do Sch a Boardu
|
Posledním krokem je vytvoření Device, zde pojmenujeme součástku taktéž R
- Přidáme Add Symbol, tento můžeme pojmenovat
- Poté přidáme New pouzdro (Package)
- Pomocí Connect se propojí Piny (Symbolu) a Pady (Package)
- Nataví se Prefix na R - podle toho se budou pojmenovávat součástky přidávané do schématu (R1,2,3... )
- Value - On: Povoluje změnu aktuální hodnoty ve schématu.
Off: Automaticky přepíše aktuální hodnotu z knihovny do schématu (např.7400) a ta nemůže být ve schématu změněna.
- K jedné součástce je možno přiřadit vícero pouzder, mezi kterými se dá při návrhu vybírat pomocí Change/Package
Pak je potřeba při výběru nového package ještě vypisovat Variant a každé jednotlivé pouzdro znovu propojit (Connection)
- Addlevel - (change/addlevel)
Next - Pokud součástka obsahuje více než jedno hradlo, symboly jsou do schématu vkládány s Addlevel Next.
Must - Pokud některý symbol ze součástky je vložen do schématu, pak se současně objeví symbol definovaný s Addlevel Must. To se stane automaticky. Tento symbol nemůže být smazán, dokud nejsou smazány všechny ostatní symboly ze součástky.
Always - Jako Must, ale přesto symbol s Addlevel Always může být smazán a vložen zpět do schématu pomocí příkazu INVOKE.
Can - Pokud součástka obsahuje hradla Next, pak se hradla Can přidávají do schématu pouze zvláštním zavoláním pomocí příkazu INVOKE. Symbol s Addlevel Can může být vyvolán do schématu příkazem ADD pouze tehdy, když součástka obsahuje pouze hradla Can a Request.
Request - Tato možnost se používá u napájecích symbolů součástek. Hradla Request mohou být vyvolána do schématu pouze explicitním zavoláním (příkaz INVOKE) a vnitřně se nepočítají. Efekt je v tom, že v součástkách s pouze jedním hradlem a jedním napájecím symbolem není jméno hradla přidáno do jména součástky. V případě 7400 se čtyřmi hradly (plus napájecí zdroj) jsou jednotlivá hradla ve schématu nazývána např.: IC1A, IC1B, IC1C and IC1D.
- Swaplevel - možnost přehození stejně označených částí (např. hradel) - mají-li všechny stejné swaplevely
|
Po uložení knihovny a jejím přidání Use do seznamu Add lze již s takto vytvořenou součástkou pracovat.
Je-li ve schématu součástka použita, pak se upraví ve stejné knihovně a znovu přidá (Add) do schématu, tak se Eagle zeptá zda má nahradit za upravenou
i všechny dosud použité součástky.
Vytvořeno 22.12.2002 zhruba po roční práci s Eagle, upgrade 1.3.2011
PaJa
© PaJa-trb 2002-
E-mail
|