Inspirací k vytvoření této konstrukce byla
Tříbarevná hvězda, která vyšla v A-Radiu PE12/01. Tenkrát jsem si ji hned postavil a
mimo ulomených káblíků spolehlivě běhá dodnes. Ovšem její velká nevýhoda je v jejím řízení velkým a neskladným plošňákem s 5 IO a nemožnosti změny režimu blikání.
Při dlouhých zimních večerech jsem si krátil čas návrhem a dolaďováním DPS hvězdy, použil jsem SMD LED, zvětšil jejich počet a přidal modrou barvu do středu hvězdy.
Ovládací část se mi podařilo nacpat na druhou stranu DPS, vše v SMD a o běh hvězdy se nyní stará mikroprocesor ATtiny13.
Funkce:
Po schématické stránce se jedná o jednoduchý obvod. Napájení 12V pro LED, 5V stabilizátor pro napájení procesoru.
Pak samotný procesor s ISP konektorem a výstupy přes tranzistory na 4 barvy LED (kterých je ale hodně).
LEDky jsou zapojeny sérioparalelně, tak aby co nejvíc využily 12V napájení a zároveň "pasovaly" do konstrukce hvězdy.
Před finálním osazením není špatné odpory R11, 12, 13 a 14 zapojit zkusmo (nebo i trimr) a porovnat svit jednotlivých LED a v případě potřeby poupravit jejich hodnoty,
tak aby nepřesahoval proud přes tyto R 150mA (i tak jsou tyto odpory slušně namáhaný).
Konstrukce
Vzhledem k tomu že hvězda je složena výhradě z SMD součástek, tak je potřeba si připravit pevnou ruku a hodně trpělivosti na několik hodin jemné práce.
Nejdřív je třeba osadit všechny LEDky, zde je důležitý se pozorně sledovat polaritu LED a postupně lab. zdrojem s předřadným odporem proměřovat LED a už připájené částí cípu hvězdy.
Chybička se udělá hned :-). Takto se osadí všech 114 LED (opravdu to zabere nějakou tu hodinku).
Potom se vytvoří přechody na bottom (spodní) vrstvu plošňáku z kousků drátků nebo odstřihnutých nožek součástek. Tím by byla Top (horní) vrstva hotová.
Na spodní straně se osadí klasicky součástky od nejmenších po největší ... kromě odporů R3 a R4 ! Na ty příjde řada až po naprogramování procesoru !!!
Pod svorkovnicí doporučuji pocínovat měděné plošky, protože se musí připájet z obou stran - tvoří zároveň přechody z top do bottom !
Po připájení procesoru se osadí i zahnutý řadový konektor pro ISP programování, u kterého je třeba dorazit (posunout) plast až těsně k ohybu nožek a druhá část nožek,
které se připájí na plošňák se zakrátí.
Odpory R11, 12, 13, 14 jsou zdvojeny (paralelně) z důvodu velkého teplotního namáhání, ale i tak se slušně zahřívají.
Pro přichycení hvězdy např. na drát jsem do spodního a horního cípu dal vykuchané "piny" ze šroubovací svorkovnice (také tvoří zároveň přechody - potřeba připájet z obou stran).
Protože jsou úchyty hvězdy vodivě spojené s červenou větví je NUTNÉ JE ODIZOLOVAT např. přichytit na špejli, umělou tyčku, ...
Oživení:
Při správném pájení a vyvarování se nepozornosti by se měli dát rozsvítit jednotlivé barvy LED přivedením +5V přes odpor do báze Tranzistorů, ideálně ještě před osazením procesoru.
Pokud je i na stabilizátorem 5V tak je na čase připájet procesor a ISP konektor.
Po naprogramování procesoru se můžou doplnit R3 a R4 (nebo zkusmo přes kousek
lanka nasadit na příslušné piny ISP konektoru), pak stačí připojit stabilizovaných 12V/0,5A
a hvězda my měla blikat. Pokud někdo chce může si program libovolně upravit dle vlastních potřeb.
R3 a R4 se neosazují z důvodu že piny na kterých jsou připojeny slouží zároveň i pro ISP programování, které by nemuselo fungovat.
Zde je návrh oboustranného plošného spoje o rozměrech přibližně 91 x 91 mm (měřeno přes rohové značky).
Program:
Funkce programu je prostá, po zapnutí napájení bliká všemi LED a postupně zrychluje blikání ... až do plného svitu, pak postupně zhasíná barvy od kraje do středu (červená, zelená, žlutá a modrá).
Modrá 5x zabliká. Tato procedura se zobrazí jen po zapnutí napájení, pak už se jen cyklicky opakuje hlavní program.
Postupně rozsvěcuje a vzápětí zhasíná LED od středu ke kraji a zpět, to se opakuje 3x.
Pak postupně rozsvítí všechny barvy od středu ke kraji.
V další fázi cestuje od kraje ke středu a zpět inverzní (zhasnutý) řádek. To se zase opakuje 3x.
Nakonec postupně pozhasíná barvy od kaje ke středu, čímž končí hlavní program a vrací se na jeho opakování donekonečna.
Program jsem vytvářel v BASCOMu, oproti assembleru je to pro začátečníka mnohonásobně jednodušší ... a o zbytek se postará překladač.
Pro názornější vysvětlení jsem natočil hvězdu na mobil -
krátká videoukázka (velikost 10MB).
Okomentovaný výpis programu pro Hvězdu z BASCOMu
Seznam použitých součástek :
R1-R4 - 4k7 SMD vel. 1206
R11A,B - 120 SMD vel. 1206
R12A,B - 68 SMD vel. 1206
R13A - 56 SMD vel. 1206
R13B - 47 SMD vel. 1206
R14A,B - 470 SMD vel. 1206
C2,C3 - 100n SMD vel. 1206
C1 - 100M/16V SMD
C4 - 10M/35V SMD
IO1 - ATtiny13 SMD - SOIC08
IO2 - 78L05 SMD - SO08
T1-T4 - BC817 SMD SOT-23
D1 -D48 - červená LED SMD cel. 1206
D49 -D84 - zelená LED SMD cel. 1206
D85 -D108 - žlutá LED SMD cel. 1206
D109-D114 - modrá LED SMD cel. 1206
ISP - S1G6W řadový konektor 6pin - zahnutý
K1 - ARK 500/2 - svorkovnice
kousek drátku na přechody mezi vrstvami top a bottom DPS
Další stavba zvězdy 8/2014 (DPS pocínovaná)
PaJa
© PaJa-trb 2010-
E-mail