PaJa-trb  >  Konstrukce  >  PEXESO
paja@paja-trb.cz

pexeso_foto.jpg, 7.9kB

diamant_2015_1misto.png, 26kB

Když jsem se jednou trošičku nudil a vymýšlel co spáchat za elektronickou hračku, které by posloužila pro geocaching, nějak se z toho vyklubal tento výtvor - PEXESO.
Cache je v provozu od 4.2015, pod GC kódem GC5R3JF - PEXESO


Ovládání:
Hrací pole je rozdělené na 16 částí. Stiskem některého hracího pole se přes plexisklo prosvítí příslušný symbol a čeká na stisk dalšího pole. Pokud je shoda symbolů, zůstávají svítit a hra pokračuje dál. Nesodují-li se, zůstanou svítit pouze krátce (na zapamatování), poté zhasnou a hra pokračuje.
Po úspěšném nalezení všech symbolů hra končí, ozve se zvu signál, postupně pozhasínají všechny symboly a servo otevře dvířka, za kterými ja schovaná samotná krabička s cache.
Po zalogování a vrácení cache zpět do útrob krabice je třeba dvířka opatrně zavřít, zámek se přes pružinku opět zajistí. Další otevření je možné až po úspěšném dokončení hry.

Zapojení:
Na zapojení není nic převratného, vše řídí Atmega8, na kterou je do matrixu zapojena klávesnice, přes posuvné registry a tranzistorové pole 16x4 LED. Intenzita LED je ještě řízena PWM z procesoru (napevno nastavené). Procesor si měří z odpor. děliče R21 a R22 napětí baterie a dle toho pak indikuje externí červenou LED (připojena na K5) její stav. Na konektoru K3 je připojeno malé modelářské servo, které po dokončení hry otevře zámek dvířek (ty odskočí) a opět vrátí zámek do původní polohy.
Napájení je zatím z 12V olověného gelového akumulátoru, dále pak pro procesor je stabilizováno na 5V. LED jsou napájené z 12V

Konstrukce:
Výroba desek a vůbec celé cache byla nejtěžší oříšek. Elektronika je složená ze 4ks DPS.
První tvoří přední kryt, na kterém jsou z vnitřní strany naletované přepážky pro vedení plexiskel. Dále je tam 9 zapuštěných M3 šroubů, na které se pak šroubují další části. Celé je to přestříknuté černou barvou.
Další deska je s tlačítkami, kde je do matrixu zapojeno 16polí tlačítek. Každé pole je tvořené ze 4 paralelně zapojených tlačítek.
Třetí deska je s ikonami, které se zobrazují až prosvícením LEDek (jinak je přes kouřové plexi není možné vidět). Rozmístění ikon na desce je pevně danné (vyleptané), tím jsou danné i jednotlivé hrací pole, kterým je přizpůsoben program. Aby se neprosvědcovaly i sousední ikony, je mezi nimi nalepana v dvou vrstvách těsnící páska (taková přepážka).
Poslední hlavní deska je samotné ovládání s procesorem, LEDkami, zdrojem. Deska ovládání a tlačítek je spojena přes 2 4pinové precisní konektory.

Mechanika - krabice:
Využil jsem plechovou krabici o rozměrech 30x20x15cm. Velkou část prostoru zabírá elektronika pexesa a servo, pod ní je místo pro 12V baterii. A napravo pod výklopnými dvířky se nachází platová krabička samotné cache
Do krabice jsem si vytvořil a naohýbal z pozinku desku oddělující baterii od elektroniky. Zároveň je zde umístěno servo a zámek dvířek.
Další část je pouze rámeček, ne kterém bude posazeno pexeso.
Poslední kousek je další rámeček, který částečně překryje a přidrží pexeso.
Ke dvířkám (deska cuprexidu s naletovanými panty z čokolády) jsem ze dřeva vyrobil soklíky, ve kterých jsou schované pružiny (vystřelí dvířka po odemčení nahoru), LED indikující stav baterie a vypínač, který zapne napájení pexesa při otevření víka krabice.
Dokola celého vnitřku krabice je ještě pro jistotu nalepeno těsnění, které pevně přitlačí víko krabice s bednovými uzávěry.

testchild.png, 24kB Program:
Po spuštění si program testuje stisk tlačítek. Poté si po odmaskování uloží stisknutou pozici prvního symbolu a rozsvítí jej. Dále si uloží druhý symbol a rozsvítí. Následně zjisttí jestli se oba symboly shodují. Jestli ano vynuluje paměť tlačítek, pípne a pokračuje se dál. Při rozdílných symbolech se vrátí z paměti předchozí stav před tímto tahem a pokračuje se dále. Při každém porovnání se navíc ještě testuje napětí baterie, což indikuje červená LED.
Po dokončení hry (vše svítí) se aktivuje servo, které otočením odjistí dvířka. Po 0,5s se opět vrátí do původní polohy (dvířka se pak zaklapnou ručně).
Nyní hra skončila, ale lze ji hrát stále dokola.


pexeso_sch_mini.png, 16kB

Zde je návrh plošného spoje o rozměrech 170 x 170 mm.
pexeso_osaz_mini.png, 31kB
pexeso_ikony_mini.png, 3.6kB

Seznam použitých součástek :
C1-3       100n             SMD vel. 0805        3x
C4-7       100n             SMD vel. 1206        4x
C8-10      100M/16V         SMD vel. D           3x
D1-D64     OSY51206C1C      SMD vel. 1206        64x
IO1        ATmega8-AU       
IO2,3      74HCT595D        SO16                 2x
IO4,5      ULN2003AD        SO16                 2x
IO6        7805D2T          D2PAK  
ISP1       MLW06A  
K1         ARK550/2       
K2,3,5     PSH02-02W                             3x
K3         PSH02-03W    
Q1         1MHz        - neosazovat
R1         4k7            
R2         1k               SMD vel. 1206
R3         22k              SMD vel. 1206
R4         4k7            
R5         330
R6-R20     330              SMD vel. 1206
R21        10k              SMD vel. 1206
R22        2k2              SMD vel. 1206
R23-25     4k7              SMD vel. 1206        3x
REP1       LD-BZEG-0905
ROWS, COLS S1G4                                  4x
SW1-16     DTSM31N                               64x
T1         BCP53 
T2,T3      BC817                                 2x
T4,T5      BC846                                 2x

drátové propojky + SMD 0R vel. 1206
Download Download:
Návrh DPS a SCH pro Eagle (od verze 5.6).
Obrázek pl. spoje PNG v rozlišení 600x600 DPI
Program - Zdroják z Bascom (BAS, BIN, HEX)
Nastavení Fuses : Low=0x21 High=0xD9 (int.RC Osc 1MHz, Burn-out=4.0V)



pexeso_foto_01.jpg, 11kB pexeso_foto_02m.jpg, 14kB pexeso_foto_03.jpg, 31kB pexeso_foto_04m.jpg, 13kB pexeso_foto_05.jpg, 21kB pexeso_foto_06.jpg, 8.4kB pexeso_foto_15m.jpg, 6.1kB pexeso_foto_07m.jpg, 11kB pexeso_foto_08m.jpg, 10kB pexeso_foto_09m.jpg, 15kB



pexeso_foto_10m.jpg, 7.1kB pexeso_foto_11m.jpg, 10kB pexeso_foto_12m.jpg, 15kB pexeso_foto_13m.jpg, 7.4kB pexeso_foto_14.jpg, 10kB


PaJa © PaJa-trb 2015- E-mail