PaJa-trb  >  Konstrukce  >  Zpožděné zhasínání osvětlení v autě
paja@paja-trb.cz
Tento Praktický doplněk pro auto jsem našel v A-Radiu PE 9/96 od Dušana Petříka. Ač je ten článek trochu starší, nic se nemění na jeho jednoduchosti a funkčnosti.

Při nastupování do auta potmě je potřeba nechávat pootevřené dveře pro zasunutí klíčku do zapalování, zapnutí pásů,... nebo při vystoupení z auta bývá problém najít zámek ve dveřích... Stačí si však opatřit jednoduchý zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení v autě.
Zapojení osvětlení je pro vozy Škoda 105 a vyšší, prakticky však pro většinu vyráběných aut vůbec. Pokud má auto kostru jako mínus, kterou spíná dveřmi proti žárovce osvětlení, tak by neměl být problém.

Princip: Klasické osvětlení je pouze žárovka připojená na +12V a spínaná dveřním spínačem proti kostře. Po přidání tohoto jednoduchého zpožďovače se po otevření dveří auta dveřním spínačem zkratuje bod A na kostru. Žárovka se rozsvítí a kondenzátor se vybije přes diodu a sepnutý spínač. Po zavření dveří se spínač rozpojí a kondenzátor se ihned začne nabíjet proudem, procházejícím žárovkou a přechodem emitor-báze T1. Tranzistor se okamžitě otevře (sepne) a žárovka svítí naplno. Jakmile se napětí na kondenzátoru zvětšuje, nabíjecí proud kondenzátoru (tedy budící proud tranzistoru) se zmenšuje a v důsledku toho se zmenšuje i proud žárovkou a tím také její jas. Po úplném nabití kondenzátoru žárovka zhasne. Kapacitou kondenzátoru je dáno prodloužení doby svitu žárovky a zároveň strmost závěrečného dohasínání. Oproti původní konstrukci jsem zvolil raději kondenzátor s kapacitou alespoň 220M, tak aby měl zpožďovač nějaký smysl. Při hodnotě 22M zhasne žárovka do 2sec, od kondenzátoru 100M je to celkem dostačující na orientaci, ale pořád zhasíná celkem rychle, je třeba ozkoušet, jak to komu sedí... Vzhledem ke značnému kolísání provozních teplot je vhodné použít tantalový kondenzátor.

Instalace: Montáž doplňku do vozu je rovněž velmi jednoduchá, protože kolektory výkonových tranzistorů jsou vždy spojeny s jejich pouzdrem. Přišroubováním tranzistoru přímo na karosérii vozu tedy zajistíme žádané elektrické propojení kolektoru s kostrou a zároveň též jeho účinné chlazení (je potřebné, má-li žárovka větší výkon). Ostatní součástky doplňku (diodu a kondenzátor) připájíme přímo na příslušné vývody tranzistoru.
Sám jsem instaloval tento doplněk do aut Škoda Forman a Dacia Double Cab 4x4. U Formana je vhodné použít faston konektory s odbočkou a napojit se na konektory stropního světla.

Schéma z A-Radia

Seznam použitých součástek :
C     - 220M/25V tantal.
D     - KY130 (1N4007)
T     - KD366, BD676, BD678, BD682, BDX54, TIP125, TIP126, ...
svorkovnice - ARK 500/2


PaJa © PaJa-trb 2006- E-mail