PaJa-trb  >  Konstrukce  >  Buzz wire
paja@paja-trb.cz
Po spoustě kladných ohlasů na předešlou cache PEXESO, jsem zapřemýšlel co spáchám dále a nějak se zrodil nápad na jednu starou, ale pořád aktuální taškařici na procvičení motoriky rukou - Tremor. Kterou lze najít ve spoustě modifikací i pod názvem Buzz wire
Cache je v provozu od 9.2015, pod GC kódem GC618MF - Tremor

Ovládání:
Po otevření dvířek sepne spínač napájení z vložených baterií (2xAA) a na dispelji proběhne nápis "PAJA-trb".
Dotykem ručky (očka) levé plošky START začíná samotná hra zručnosti a třesu. Na displeji se nastaví čas 60s, který se po opuštění startu začíná odpočítávat. Každý dotyk očka je oznámen pípnutím a odečítá se 5s z času pro dokončení hry. Stihne-li se do vypršení času dotknout CÍLové plošky, piezo oznámí konec a na displeji proběhnou souřadnice a kód pro otevření zámku finální skrýše.
Opětovným stiskem tlačítka znova proběhnou souřadnice - pokud si je někdo nestihl zapamatovat.
Při stisku tlačítka před dokončením hry změří procesor napětí baterií a ukáze na displeji ve formátu "bAt" , "3.1"

Zapojení:
Zde není moc co popisovat, prakticky o vše se stará procesor ATmega8, k němuž jsou připojené displeje do multiplexu, piezo, přes odporový dělič si změří napětí baterií. Ručka (očko) je připojená na Gnd a ostatní plošky (Start, cíl a drátová ruka) jsou jednotlivé vstupní piny procesoru, který si pak vyhodnocuje dotyk s Gnd.

Konstrukce:
Elektronika je realizována na jednostranné destičce, převážně v SMD. Napájení i ostatní piny pro test třesu jsou připojené přes šroubovací svorkovnice ARK500. V prototypu bylo vyvedené i tlačítko mimo desku, jelikož kolidovalo se startovní ploškou. Displeje jsou podložené 2x precisní řadovou lištou, abych dosáhl požadované výšky.

Mechanika - krabice:
Jako mechanické provedení jsem si vyhlédl 2 plechové "vaničky" o rozměrech cca 200x300x30mm. Ty jsou spojené panty a zajištění zavřené polohy mají na starosti 2 "bednové uzávěry". Zadní část je přišroubovaná na tyčce, které je zaražená v zemi. Celek je pro jistotu překrytý černým pytlem (kvůli vodě) a zakryt maskováním z vydlabaného kousku špalku.

Na míru do krabice jsem vyrobil krabičku pro elektroniku a baterky z kuprexidu, který je nařezán, sletován a stříknut na černo.
Výsledný motiv - ruka je vytvarována z měděného drátu o průřezu 4mm. Na koncích drátu jsou vytočené závity M3, kterými ruka drží v krabičce. Na vršku krabičky jsou ještě nalepené a propájené startovní a cílové plošky - je to kousek pocínovaného kuprexidu. Plošky jsou pochopitelně odizolované od ruky a jejich kontakty vyvedené kablíky do DPS.
Nad baterkami je ještě trošku chovaný mikrospínač, který odpojí napájení při zavření dvířek - není tedy nutné baterie vyndávat.

Program:
Po zapnutí a inicializaci na displeji proběhne nápis "PAJA-trb", jeho jednotlivé písmena (stejně tak jako čísla) jsou nadefinované v tabulce na konci programu. Dříve však dojde k zapnutí časovače, který vyvolá 50x/s přerušení multiplex a tím i zobrazení dat na displej.
Poté běží hlavní program, kde se v nekonečné smyčce testuje stisk tlačítka (a rozhodne zda změřit napětí baterií nebo ukázat souřadnice a kód), pak následuje podprogram mereni, v němž se testují dotyky ručky (očka) s ostatními ploškami. V hlavním programu je ještě převeden a zobrazován čas pro dokončení hry.
V podprogramu Baterka dojde ke změření napětí baterie pomocí interního ADC(6), převodu na napětí a zobrazení "bAt" , a změřeného napětí např.: "3.1".
Souradnice - vyvolá se po úspěšném dokončení hry a zobrazí na displeji finální souřadnice spolu s kódem pro otevření zámku. Pozor v publikované verzi programu jsou koncové čísla souřadnic nahrazeny nulami, stejně tak i kód zámku :-) "n 49. 14. 00 0     E0 15. 52. 00 0     -0 -0 -0
Program je okomentován, takže by se v něm po chvilce pátrání a přemýšlení (proč jsem to tak splácal) mohl i někdo vyznat ...



Zde je návrh plošného spoje o rozměrech 72 x 40 mm.
buzz_wire_osaz_mini.png, 56kB

Seznam použitých součástek :
C1-C3        - 100n         SMD vel.0805
D1           - BAT85        SMD SOD-80
DIS1,2       - HDSP-5501
IO1          - ATmega8-AU   TQFP32
ISP1         - MLW06G
R1-R8        - 220          SMD vel.1206
R9-R12       - 4k7          SMD vel.1206 
R13,R14      - 1k           SMD vel.0805
REP1         - LD-BZEG-1205
SW1          - P-DTE6
T1           - BC817        SOT-23 
T3,T4        - BC807        SOT-23 
svorkovnice  - ARK500/6     (2x ARK500/3 nebo 3xARK500/2)
Download Download:
Návrh DPS a SCH pro Eagle (od verze 5.6).
Obrázek pl. spoje PNG v rozlišení 600x600 DPI
Program pro ATmega8 Zdroják z Bascom (BAS, BIN, HEX) - změněné souřadnice a kód
Nastavení Fuses : High=0xD9 Low=0xE1 (int.RC osc 1MHz)



tremor_foto_01m.jpg, 13kB tremor_foto_02m.jpg, 35kB tremor_foto_03m.jpg, 22kB tremor_foto_04m.jpg, 24kB tremor_foto_05m.jpg, 22kB tremor_foto_06m.jpg, 22kB


PaJa © PaJa-trb 2015- E-mail